Pages

Wednesday, 18 March 2015

Non-embarrassment Clause vs Käsienheiluttelu

It's not what you say - it's how you say it.

Oleellinen osa niin ammatti-identiteettiä kuin ammatti-identiteettiä on kyseisen alan jargoni. Noh, minullahan on nyt ollut etuoikeus lyhyen ajan sisällä tutustua kahteen aika..hmm..toisistaan poikkeavaan ammattikieleen. Alla hieman yksinkertaistettua esittelyä siitä mistä olen lähtenyt ja mihin olen tullut. Näin käsitetaivaasta toiseen. Tässä vaiheessa kaikki Mergers & Acquisitions juristit voi skrollata alas kohtaan Markkinoinnin ihmeet.

Ensiksi lempparini:
Non-embarrassment clause
Kaikessa kauneudessaan osakkeiden myyjä ja ostaja sopivat, että jos ostaja myy tietyn ajan sisällä osakkeet eteenpäin kauppahinnalla joka ylittää tietyn arvorajan, on myyjä saava tietyn prosentuaalisen osan tästä ostajalle aiheutuvasta voitosta. Käsiterakkautta <3

Waterfall
Mekanismi joka kuvaa miten rahaston voitonpalautukset virtaavat siihen sijoittaneille.

SPA
Share Purchase Agreement. Osakkeiden myyntisopimus.

Lock-up period
Aika jona listautuvan yhtiön pääomistajat eivät saa myydä osakkeitaan julkiseksi listautumisen jälkeen, jotta kurssi ei heiluisi ja joku perusolotila ylläpysyy.

Drag-along right
Osakassopimuksessa (yhtiön osakkaiden välillä) on enemmistöosakkaalla oikeus "vetää" muiden osakkaiden osakkeet myytäväksi, jos hän tiettyjen ehtojen täyttyessä saa joltakin kolmannelta osapuolelta ostotarjouksen (usein johonkin tiettyyn hintaan).

Whistle-blowing
Kartellissa osallisena ollut yhtiö ilmiantaa kartellin ja pääsee itse pälkähästä (seuraamusmaksuista) jos auttaa tutkinnassa.

Tag-along right
Osakassopimuksessa on vastavuoroisesti vähemmistöosakkailla mahdollisuus "lyöttää" omat osakkeensa myytäväksi jos enemmistöosakas on saanut ostotarjouksen joka täyttää tietyt ehdot.

Book-building
Systeemi, jolla osakkeiden myyntiä hoitava yrittää selvittää mikä hinta osakkeilla on. Ottaa vastaan tarjouksia mahdollisilta ostajilta ja rakentaa näin kirjaa siitä millä hinnalla osakkeet menisi. Tämä tehdään enemmän tai vähemmän pöydän alla. Yleensä siis merkittäviä osakemääriä myytäessä.

Markkinoinnin ihmeet.
Yllä olevia aikojani pyöriteltyä olen nyttemmin seuraavassa maailmassa:

Timanttinen
Itse adjektiivi on jo aika itsensäselittävä. Tähän pyritään. Kaikessa.

Käsienheiluttelu
Käsittääkseni tämä on kyllä joku Kauppiksesta lähtöisin olevien konsulttien juttu. Vissiin jotain selitetään samalla kun kovasti heilutellaan käsiä käppyröiden edessä.

Reach
Miten laajasti saadaan ihmisiä kiinni postauksilla. Montako näkee.

Engagement
Montako ihmistä jotenkin reagoi postaukseen (mm like, share, comment).

Himmeli
Ihan nevöhöööd minulle aiemmin. Tuli lähinnä Joulu mieleen. Nyt viisastuneena (tai aivopestynä) tajunnut, että kyseessä on jonkinlainen suunnitelma ja rakenne siitä mitä tehdäänish.

Treatment
Videotuotannossa suppea dokumentti joka kuvaa tehtävää pätkää: perustiedot, tiivistys ideasta, kohtauksia, päähenkilöitä, rekvisiittaa jne.

CPC
Cost per click. Mitä onlinemainonnassa maksetaan siitä, että katsoja klikkaa mainosta.

CPA
Cost per Action. Mitä onlinemainonnassa maksetaan siitä, että katsoja toimii tietyllä ennaltamääritellyllä tavalla (maksetaan vain tietystä toiminnasta), esim "tykkää" sivustasi.

Wireframe
Koodattavan sovelluksen/kotisivun "luuranko" (ohje, polku, mistä sivuista koostuu, sivujen rakenteet, toiminnallisuudet).

Maaginen
Jotain postiviista, yleensä nivottu siihen, että olisi maagista jos pirunmoisessa kiireessä saataisiin vielä 110 % lisää tehtyä, timanttisesti. Sitähän se magiikka on.

Ja konseptisuunnittelijamme suosikki: Disruptiivinen median käyttö
Häiritsevä, yllättävä median käyttö mainonnassa. Meniköhän nyt oikein?

Ja ei kun pätemään!

Ja siis itsehän olen lapsesta asti rakastanut kaikkia hienoja uusia sanoja (luin oikeasti sivistyssanakirjaa ihan innoissani), joten olen todella fiiliksissä siitä, että on mitä viljellä.


No comments:

Post a Comment


Back to Top